Пређи на садржај
Logo

Cyber Crime Research Share

KONTAKT
KONTAKT
  • CCRS
  • O nama
    • CCRS družina
    • CCRS prijatelji
  • Teme
    • Sajber kriminal
    • Digitalna istraga
    • Digitalna forezika
    • Digitalni dokazi
    • Digitalni nadzor
    • Digitalna privatnost
    • Sajber bezbednost
  • Up2Date
    • KnowHow
    • NetWork
    • Events
    • People of Interest
    • Projects of Interest
    • Periodicals of Interest
  • CCRS Bit
  • CCRS Byte
  • SRBIJA
    • Sajber kriminal RS
    • Digitalni nadzor RS
    • Sajber bezbednost RS
    • Prijavi!
  • EN
  • CCRS
  • O nama
    • CCRS družina
    • CCRS prijatelji
  • Teme
    • Sajber kriminal
    • Digitalna istraga
    • Digitalna forezika
    • Digitalni dokazi
    • Digitalni nadzor
    • Digitalna privatnost
    • Sajber bezbednost
  • Up2Date
    • KnowHow
    • NetWork
    • Events
    • People of Interest
    • Projects of Interest
    • Periodicals of Interest
  • CCRS Bit
  • CCRS Byte
  • SRBIJA
    • Sajber kriminal RS
    • Digitalni nadzor RS
    • Sajber bezbednost RS
    • Prijavi!
  • EN

Borba protiv sajber kriminala u Srbiji

Borba protiv sajber kriminala u Srbiji

Strateško opredeljenje?

Strategija za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Srbiji

 

Vlada Republike Srbije je 2018. donela Strategiju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala.

Strategija je doneta za period 2019-2023. 

Sastavni deo Strategije je Akcioni plan za njeno sprovođenje za period 2019–2020.

Akcioni plan za naredni period nije donet.

U Strategiji je utvrđen institucionalni odgovor na pojavne oblike visokotehnološkog kriminala, definisane su uloge i nadležnosti državnih organa, postavljeni su ciljevi i osnovni pravci delovanja na suzbijanju svih vidova visokotehnološkog kriminala

U Strategiji i Akcionom planu identifikovani su problemi, čije rešavanje je određeno kroz specifične ciljeve, pa su predviđene mere i aktivnosti za postizanje tih ciljeva (s opredeljenim nosiocima, rokovima,  rezultatima i troškovima).

IDENTIFIKOVANI PROBLEMI

Uočeni su sledeći problemi u suprotstavanju visokotehnološkom kriminalu:

Normativni okvir
  • usaglasiti Krivični zakonik i Zakonik o krivičnom postupku sa pravnim tekovinama EU, kao i sa Konvencijom o VTK
  • dopuniti i izmeniti postojeće zakone koji definišu nadležnosti državnih organa, u delu koji se odnosi na visokotehnološki kriminal
  • podzakonskim aktima bliže urediti ovu oblast
Institucionalni okvir
  • primeniti odredbe Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa za borbu protiv visokotehnološkog kriminala
  • izvršiti izmenu i dopunu navedenog zakona, u cilju povećanja institucionalnih kapaciteta tužilaštva i policije, ali i drugih državnih organa koji su nosioci borbe protiv visokotehnološkog kriminala
  • izmeniti akte o unutrašnjem uređenju i sitematizaciji radnih mesta u organima državne uprave
Operativne procedure
  • obezbediti ujednačeno postupanje nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala   
  • ulagati u specijalističke obuke kadrova, tehničku opremljenost, nove softverske alate
  • uspostaviti definiciju kritične infrastrukture
  • uvesti mogućnosti sprovođenja jednostavnije digitalne forenzike
  • unaprediti saradnju u ovoj oblasti, kako između organa državne uprave, tako i sa privatnim sektorom i organizacijama civilnog društva
  • unaprediti regionalnu i međunarodnu saradnju, pre svega sa Interpolom
Preventivno delovanje
  • sprovoditi preventivne aktivnosti koje se odnose na jačanje svesti građana i građanki, kao i organa vlasti o mogućnostima zloupotrebe informaciono-komunikacionih tehnologija, mobilnih telefona, Interneta i društvenih mreža
  • unaprediti proaktivni pristup u kojem će učestvovati svi akteri prepoznati kao nosioci borbe protiv visokotehnološkog kriminala, pre svega Posebno tužilaštvo i Ministarstvo unutrašnjih poslova, Odeljenje za suzbijanje visokotehnološkog kriminala
Međunarodna krivično-pravna pomoć i saradnja
  • omogućiti razmenu spontanih informacija
  • omogućiti saradnju na primeni mera i radnji definisanih Konvencijom o VTK

SPECIFIČNI CILJEVI

Određena su četiri specifična cilja, usmerena ka rešavanju prepoznatih problema, i definisane su mere i aktivnosti u okiru njih:

Cilj 1: Unapređeno i usaglašeno zakonodavstvo Republike Srbije sa pravnim tekovinama i standardima Evropske unije u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala

Mera 1.1. Izraditi predloge izmena i dopuna pravnih propisa Republike Srbije sa pravnim tekovinama Evropske unije

 

Aktivnosti:

  • Izraditi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku i Krivičnog Zakonika radi usaglašavanja sa Direktivom 2013\40
  • Izraditi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku i Krivičnog Zakonika radi usaglašavanja sa Direktivom 2011\93
Cilj 2: Unapređeni organizacioni, kadrovski, tehnički i operativni kapaciteti nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala

Mera 2.1. Reorganizovati Odeljenje za suzbijanje visokotehnološkog kriminala

 

Aktivnosti:

  • Izmeniti akt o unutrašnjem uređenju u skladu sa kadrovskim planom Ministarstva unutrašnjih poslova i finansijskim mogućnostima
  • Popuniti Odsek za suzbijanje zloupotreba u oblasti elektronske trgovine, elektronskog bankarstva i platnih kartica na Internetu
  • Popuniti Odsek za suzbijanje nedozvoljenih i štetnih sadržaja na Internetu

 

Mera 2.2. Formirati posebne organizacione jedinice u organima i organizacijama  u skladu sa njihovim nadležnostima i potrebama

 

Aktivnosti:

  • Formirati organizacionu jedinicu za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Upravi carina
  • Formirati organizacionu jedinicu za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Bezbednosno-informativnoj agenciji
  • Formirati posebnu organizacionu jedinicu u Vojnoj policiji Vojske Srbije

 

Mera 2.3. Unapređenje kadrovskih, stručnih, tehničkih i organizacionih kapaciteta nadležnih institucija za razmenu podataka o incidentima i reagovanje na incidente

 

Aktivnosti:

  • Sprovoditi obuke za zaposlene u nadležnim organima o postupanju u slučaju incidenata u IKT sistemima
  • Podizati digitalne kompetencije zaposlenih u javnom sektoru

 

Mera 2.4. Realizovati potrebne obuke različitih nivoa

 

Aktivnosti:

  • Izraditi analizu obrazovnih potreba osnovnih obuka za državne organe nosioce borbe protiv visokotehnološkog kriminala
  • Izraditi program i plan obuka u skladu sa zaključcima analize
  • Realizovati obuke osnovnog nivoa
  • Realizovati specijalističke obuke na poziv međunarodnih organizacija koje učestvuju u borbi protiv visokotehnološkog kriminala

 

Mera 2.5. Nabaviti savremenu elektronsku opremu i softverske alate

 

Aktivnosti:

  • Nabavka računarske opreme
  • Nabavka specijalizovanog softvera
  • Obuka za primenu savremene elektronske opreme i softverskih alata

 

Mera 2.6. Usaglašavanje standardnih operativnih procedura nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala

 

Aktivnosti:

  • Usvojiti operativne procedure za prikupljanje i obezbeđenje elektronskih dokaza
  • Unaprediti metodologiju rada ostalih državnih organa u skladu sa usvojenom instrukcijom u postupku prikupljanja i obezbeđivanja elektronskih dokaza
Cilj 3: Unapređeni preventivni i proaktivni pristup društva u borbi protiv visokotehnološkog kriminala

Mera 3.1. Podizanje nivoa svesti javnosti po pitanju visokotehnološkog kriminala

 

Aktivnosti:

  • Sprovoditi edukacije dece i roditelja, socijalnih radnika i nastavnog osoblja o opasnostima od visokotehnološkog kriminala
  • Podizati nivo svesti javnosti kroz saradnju sa medijima
  • Informisati bankarske klijente o opasnostima od visokotehnološkog kriminala
  • IT Karavan – edukativna kampanja za promociju korisne, kreativne i bezbedne upotrebe informacionih tehnologija
  • Informisati i edukovati decu, roditelje i nastavnike na temu bezbednosti dece na internetu kroz organizovanje obuka u školama
  • Informisati i edukovati decu, roditelje i nastavnike na temu bezbednosti dece na internetu kroz rad Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu – BIT 19833
  • Promotivna kampanja Pametno i bezbedno (Dan devojka/devojčica u IKT, Dan bezbednog interneta, Evropski sat programiranja, Dan informacionog društva…)
  • Obuke sa ciljem podizanja kapaciteta zaposlenih u institucijama sistema radi primene Uredbe o bezbednosti i zaštiti dece pri korišćenju informaciono-komunikacionih tehnologija

 

Mera 3.2. Podizanje nivoa svesti među organima javne vlasti po pitanju visokotehnološkog kriminala

 

Aktivnosti:

  • Sprovoditi obuke osnovnog nivoa organima javne vlasti po pitanju visokotehnološkog kriminala
  • Izraditi adekvatan materijal za e-obuke policijskih službenika u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala
  • Sprovoditi e-obuke za podizanje nivoa svesti policijskih službenika u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala
Cilj 4: Unapređena saradnja na nacionalnom, regionalnom i međunarodnom nivou

Mera 4.1.Unaprediti saradnju između privatnog, javnog sektora i civilnog društva

 

Aktivnosti:

  • Potpisati zajednički memorandum o saradnji nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala
  • Potpisati memorandume o saradnji sa naučnim institucijama, Udruženjem banaka Srbije i privrednim subjektima
  • Organizovati i učestvovati u zajedničkim konferencijama

 

Mera 4.2.Unaprediti saradnju na sprečavanju seksualne eksploatacije dece i maloletnih lica

 

Aktivnosti:

  • Uspostaviti direktnu komunikaciju Odeljenja za suzbijanje visokotehnološkog kriminala sa Interpolovom bazom podataka video i foto materijala nastalih iskorišćavanjem maloletnih lica u pornografske svrhe na Internetu
  • Doneti obaveznu instrukciju / uputstvo o formiranju i korišćenju nacionalne baze sadržaja nastalih zloupotrebom maloletnih lica na Internetu
  • Uspostaviti bazu podataka video i foto materijala nastalih iskorišćavanjem maloletnih lica u pornografske svrhe na Internetu

 

Mera 4.3.Unaprediti međunarodnu i regionalnu policijsku saradnju

 

Aktivnosti:

  • Intenzivirati razmenu operativnih podataka i informacija
  • Kreirati standardne operativne procedure o radu 24/7 kontakt tački
  • Učestvovati u zajedničkim međunarodnim akcijama

Ispunjenjem postavljenih strateških ciljeva i daljim razvojem međunarodne i regionalne saradnje u ovoj oblasti očekivalo se da će Republika Srbija doprineti sigurnosti, ne samo u zemlji, nego i u regionu.

Postavlja se pitanje šta se desilo sa ovim očekivanjima?

SPROVOĐENjE, PRAĆENjE, OCENjIVANjE I IZVEŠTAVANjE

Stretegijom je predviđeno da će:

 

  • Strategiju sprovoditi ministarstva i drugi državni organi, u okviru svojih nadležnosti;
  • Vlada obrazovati Savet za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, kao radno telo, u čijoj nadležnosti će biti analiza sprovođenja planiranih aktivnosti, i koje će u tu svrhu podnositi periodične izveštaje Vladi o napretku u sprovođenju Strategije i Akcionog plana
  • Savet predložiti formiranje Stručnog tima za implementaciju Strategije za sprovođenje konkretnih aktivnosti, koji će biti odgovoran za praćenje uspešnosti primene Strategije i Akcionog plana
  • Vlada, na predlog Saveta, imenovati Nacionalnog koordinatora za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, koji će informisati Savet o svim aspektima sprovođenja Strategije i Akcionog plana i koordinirati radom Stručnog tima, čiji članovi će mu dostavljati informacije i podatake u vezi sa visokotehnološkim kriminalom radi efikasnije realizacije ciljeva Strategije
  • Nacionalni koordinator i Stručni tim da se sastaju tromesečno, a prema potrebi i češće, i da će pripremati šestomesečne izveštaje sa ocenom uspešnosti primene Strategije i dostavljati ih Savetu, a Savet Vladi;
  • biti urađene dve evaluacije: jedna na kraju druge godine sprovođenja i jedna krajem 2023
  • Nacionalni koordinator sa Stručnim timom pripremiti konačni izveštaj sa ocenom uspešnosti primene Strategije i dostaviti ga Vladi najkasnije do početka 2024.

 

Javnosti nije poznato da li je:

 

  • Savet obrazovan
  • Stručni tim formiran
  • Nacionalni koordinator imenovan
  • vršena evaluacija 
  • sačinjen konačan izveštaj

Strategija u okviru strategije

Kako se u Strategiji navodi: „Republika Srbija je u obavezi da donese i sprovodi strategiju i akcioni plan za efektivno rešavanje visokotehnološkog kriminala u skladu sa strateškim i operativnim pristupom Evropskoj uniji (EU) u pogledu visokotehnološkog kriminala“, a obaveza „prevashodno proizilazi iz Pregovaračkih merila za Poglavlje 24 – Pravda, sloboda, bezbednost“.

Akcioni plan za Poglavlje 24 iz 2016, u okviru preporukе 9, sadrži tri potpreporuke, s osam definisanih aktivnosti, koje Republika Srbija treba da ispuni u okviru pristupnog procesa EU:

9.1: Obezbediti dalju specijalizovanu obuku i jačanje kapaciteta organa za sprovođenje zakona nadležnih za borbu protiv visokotehnološkog kriminala;

9.2: Uskladiti zakonodavstvo Republike Srbije sa Direktivom 2013/40 i drugim pravnim tekovinama i standardima EU u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala;

9.3: Ojačati saradnju između državnih organa i institucija civilnog društva u borbi protiv visokotehnološkog kriminala.

Nakon otvaranja Poglavlja 24 Srbija je dobila prelazno merilo, koje ima za cilj izradu Strategije za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i koje glasi:

„Srbija priprema, donosi i sprovodi strategiju i akcioni plan za efektivnu borbu protiv visokotehnološkog kriminala u skladu sa strateškim i operativnim pristupom EU u pogledu visokotehnološkog kriminala. Srbija ojačava svoje operativne kapacitete (u pogledu osoblja i opreme u Jedinici za visokotehnološki kriminal) kako bi rešila problem visokotehnološkog kriminala i usklađuje svoje zakonodavstvo sa relevantnim pravnim tekovinama EU, uključujući u pogledu seksualnog zlostavljanja dece na internetu, obezbeđuje specijalizovane obuke i podiže nivo svesti javnosti i među državnim službenicima po pitanju visokotehnološkog kriminala”

U Revidiranom akcionom planu iz 2020. određeno је devet aktivnosti, usmernih ka ovom prelaznom merilu, opredeljeni su organi/institucije odgovorni za realizovanje tih aktivnosti, rokovi, sredstva i indikatori rezultata.

Među aktivnostima određenim u Revidiranom akcionom planu su sprovođenje Strategije i akcionog plana i izveštavanje o tome, kao i usaglašavanje zakona i podzakonskih akata sa  Konvencijom Saveta Evrope o VTK (s pratećim protokolima) i relevantnim pravnim tekovinama EU

S tim u vezi, u samoj Strategiji stoji: „od procesa evropskih integracija se očekuje povećanje ekspeditivnosti rada u predmetima visokotehnološkog kriminala, u smislu bržeg protoka informacija potrebnih za otkrivanje i gonjenje učinilaca krivičnih dela, te bržeg odgovaranja po međusobnim zahtevima za pružanje međunarodne pravne pomoći“, što će se ostvariti „kroz jačanje kapaciteta državnih organa Republike Srbije, a naročito Posebnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala“.

Iščekujući konačni izveštaj sa ocenom uspešnosti primene Strategije za period 2019-2023, postavlja se i pitanje: da li je vreme za novu Strategiju?

PrevPreviousBezbednost dece u digitalnoj epohi
NextTor: od Darkveba do budućnosti privatnostiСледећи

CyberCrime.Research.Share
  • CCRS
  • O nama
  • Teme
  • Up2Date
  • CCRS Bit
  • CCRS Byte
  • SRBIJA
  • EN

Politika privatnosti

Be informed

CCRS Bit

CCRS Byte

 

Keep-in-Touch

contact@cybercrime.rs

Stay Tuned

Zaprati CCRS

Copyright ©

Made by CCRS with ♥

⚠️  Odricanje od odgovornosti:

Sadržaj je objavljen u edukativne i informativne svrhe