Strategija za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Srbiji
Vlada Republike Srbije je 2018. donela Strategiju za borbu protiv visokotehnološkog kriminala.
Strategija je doneta za period 2019-2023.
Sastavni deo Strategije je Akcioni plan za njeno sprovođenje za period 2019–2020.
Akcioni plan za naredni period nije donet.
U Strategiji je utvrđen institucionalni odgovor na pojavne oblike visokotehnološkog kriminala, definisane su uloge i nadležnosti državnih organa, postavljeni su ciljevi i osnovni pravci delovanja na suzbijanju svih vidova visokotehnološkog kriminala
U Strategiji i Akcionom planu identifikovani su problemi, čije rešavanje je određeno kroz specifične ciljeve, pa su predviđene mere i aktivnosti za postizanje tih ciljeva (s opredeljenim nosiocima, rokovima, rezultatima i troškovima).
IDENTIFIKOVANI PROBLEMI
Uočeni su sledeći problemi u suprotstavanju visokotehnološkom kriminalu:
- usaglasiti Krivični zakonik i Zakonik o krivičnom postupku sa pravnim tekovinama EU, kao i sa Konvencijom o VTK
- dopuniti i izmeniti postojeće zakone koji definišu nadležnosti državnih organa, u delu koji se odnosi na visokotehnološki kriminal
- podzakonskim aktima bliže urediti ovu oblast
- primeniti odredbe Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa za borbu protiv visokotehnološkog kriminala
- izvršiti izmenu i dopunu navedenog zakona, u cilju povećanja institucionalnih kapaciteta tužilaštva i policije, ali i drugih državnih organa koji su nosioci borbe protiv visokotehnološkog kriminala
- izmeniti akte o unutrašnjem uređenju i sitematizaciji radnih mesta u organima državne uprave
- obezbediti ujednačeno postupanje nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala
- ulagati u specijalističke obuke kadrova, tehničku opremljenost, nove softverske alate
- uspostaviti definiciju kritične infrastrukture
- uvesti mogućnosti sprovođenja jednostavnije digitalne forenzike
- unaprediti saradnju u ovoj oblasti, kako između organa državne uprave, tako i sa privatnim sektorom i organizacijama civilnog društva
- unaprediti regionalnu i međunarodnu saradnju, pre svega sa Interpolom
- sprovoditi preventivne aktivnosti koje se odnose na jačanje svesti građana i građanki, kao i organa vlasti o mogućnostima zloupotrebe informaciono-komunikacionih tehnologija, mobilnih telefona, Interneta i društvenih mreža
- unaprediti proaktivni pristup u kojem će učestvovati svi akteri prepoznati kao nosioci borbe protiv visokotehnološkog kriminala, pre svega Posebno tužilaštvo i Ministarstvo unutrašnjih poslova, Odeljenje za suzbijanje visokotehnološkog kriminala
- omogućiti razmenu spontanih informacija
- omogućiti saradnju na primeni mera i radnji definisanih Konvencijom o VTK
SPECIFIČNI CILJEVI
Određena su četiri specifična cilja, usmerena ka rešavanju prepoznatih problema, i definisane su mere i aktivnosti u okiru njih:
Mera 1.1. Izraditi predloge izmena i dopuna pravnih propisa Republike Srbije sa pravnim tekovinama Evropske unije
Aktivnosti:
- Izraditi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku i Krivičnog Zakonika radi usaglašavanja sa Direktivom 2013\40
- Izraditi Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakonika o krivičnom postupku i Krivičnog Zakonika radi usaglašavanja sa Direktivom 2011\93
Mera 2.1. Reorganizovati Odeljenje za suzbijanje visokotehnološkog kriminala
Aktivnosti:
- Izmeniti akt o unutrašnjem uređenju u skladu sa kadrovskim planom Ministarstva unutrašnjih poslova i finansijskim mogućnostima
- Popuniti Odsek za suzbijanje zloupotreba u oblasti elektronske trgovine, elektronskog bankarstva i platnih kartica na Internetu
- Popuniti Odsek za suzbijanje nedozvoljenih i štetnih sadržaja na Internetu
Mera 2.2. Formirati posebne organizacione jedinice u organima i organizacijama u skladu sa njihovim nadležnostima i potrebama
Aktivnosti:
- Formirati organizacionu jedinicu za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Upravi carina
- Formirati organizacionu jedinicu za borbu protiv visokotehnološkog kriminala u Bezbednosno-informativnoj agenciji
- Formirati posebnu organizacionu jedinicu u Vojnoj policiji Vojske Srbije
Mera 2.3. Unapređenje kadrovskih, stručnih, tehničkih i organizacionih kapaciteta nadležnih institucija za razmenu podataka o incidentima i reagovanje na incidente
Aktivnosti:
- Sprovoditi obuke za zaposlene u nadležnim organima o postupanju u slučaju incidenata u IKT sistemima
- Podizati digitalne kompetencije zaposlenih u javnom sektoru
Mera 2.4. Realizovati potrebne obuke različitih nivoa
Aktivnosti:
- Izraditi analizu obrazovnih potreba osnovnih obuka za državne organe nosioce borbe protiv visokotehnološkog kriminala
- Izraditi program i plan obuka u skladu sa zaključcima analize
- Realizovati obuke osnovnog nivoa
- Realizovati specijalističke obuke na poziv međunarodnih organizacija koje učestvuju u borbi protiv visokotehnološkog kriminala
Mera 2.5. Nabaviti savremenu elektronsku opremu i softverske alate
Aktivnosti:
- Nabavka računarske opreme
- Nabavka specijalizovanog softvera
- Obuka za primenu savremene elektronske opreme i softverskih alata
Mera 2.6. Usaglašavanje standardnih operativnih procedura nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala
Aktivnosti:
- Usvojiti operativne procedure za prikupljanje i obezbeđenje elektronskih dokaza
- Unaprediti metodologiju rada ostalih državnih organa u skladu sa usvojenom instrukcijom u postupku prikupljanja i obezbeđivanja elektronskih dokaza
Mera 3.1. Podizanje nivoa svesti javnosti po pitanju visokotehnološkog kriminala
Aktivnosti:
- Sprovoditi edukacije dece i roditelja, socijalnih radnika i nastavnog osoblja o opasnostima od visokotehnološkog kriminala
- Podizati nivo svesti javnosti kroz saradnju sa medijima
- Informisati bankarske klijente o opasnostima od visokotehnološkog kriminala
- IT Karavan – edukativna kampanja za promociju korisne, kreativne i bezbedne upotrebe informacionih tehnologija
- Informisati i edukovati decu, roditelje i nastavnike na temu bezbednosti dece na internetu kroz organizovanje obuka u školama
- Informisati i edukovati decu, roditelje i nastavnike na temu bezbednosti dece na internetu kroz rad Nacionalnog kontakt centra za bezbednost dece na internetu – BIT 19833
- Promotivna kampanja Pametno i bezbedno (Dan devojka/devojčica u IKT, Dan bezbednog interneta, Evropski sat programiranja, Dan informacionog društva…)
- Obuke sa ciljem podizanja kapaciteta zaposlenih u institucijama sistema radi primene Uredbe o bezbednosti i zaštiti dece pri korišćenju informaciono-komunikacionih tehnologija
Mera 3.2. Podizanje nivoa svesti među organima javne vlasti po pitanju visokotehnološkog kriminala
Aktivnosti:
- Sprovoditi obuke osnovnog nivoa organima javne vlasti po pitanju visokotehnološkog kriminala
- Izraditi adekvatan materijal za e-obuke policijskih službenika u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala
- Sprovoditi e-obuke za podizanje nivoa svesti policijskih službenika u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala
Mera 4.1.Unaprediti saradnju između privatnog, javnog sektora i civilnog društva
Aktivnosti:
- Potpisati zajednički memorandum o saradnji nosilaca borbe protiv visokotehnološkog kriminala
- Potpisati memorandume o saradnji sa naučnim institucijama, Udruženjem banaka Srbije i privrednim subjektima
- Organizovati i učestvovati u zajedničkim konferencijama
Mera 4.2.Unaprediti saradnju na sprečavanju seksualne eksploatacije dece i maloletnih lica
Aktivnosti:
- Uspostaviti direktnu komunikaciju Odeljenja za suzbijanje visokotehnološkog kriminala sa Interpolovom bazom podataka video i foto materijala nastalih iskorišćavanjem maloletnih lica u pornografske svrhe na Internetu
- Doneti obaveznu instrukciju / uputstvo o formiranju i korišćenju nacionalne baze sadržaja nastalih zloupotrebom maloletnih lica na Internetu
- Uspostaviti bazu podataka video i foto materijala nastalih iskorišćavanjem maloletnih lica u pornografske svrhe na Internetu
Mera 4.3.Unaprediti međunarodnu i regionalnu policijsku saradnju
Aktivnosti:
- Intenzivirati razmenu operativnih podataka i informacija
- Kreirati standardne operativne procedure o radu 24/7 kontakt tački
- Učestvovati u zajedničkim međunarodnim akcijama
Ispunjenjem postavljenih strateških ciljeva i daljim razvojem međunarodne i regionalne saradnje u ovoj oblasti očekivalo se da će Republika Srbija doprineti sigurnosti, ne samo u zemlji, nego i u regionu.
Postavlja se pitanje šta se desilo sa ovim očekivanjima?
SPROVOĐENjE, PRAĆENjE, OCENjIVANjE I IZVEŠTAVANjE
Stretegijom je predviđeno da će:
- Strategiju sprovoditi ministarstva i drugi državni organi, u okviru svojih nadležnosti;
- Vlada obrazovati Savet za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, kao radno telo, u čijoj nadležnosti će biti analiza sprovođenja planiranih aktivnosti, i koje će u tu svrhu podnositi periodične izveštaje Vladi o napretku u sprovođenju Strategije i Akcionog plana
- Savet predložiti formiranje Stručnog tima za implementaciju Strategije za sprovođenje konkretnih aktivnosti, koji će biti odgovoran za praćenje uspešnosti primene Strategije i Akcionog plana
- Vlada, na predlog Saveta, imenovati Nacionalnog koordinatora za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, koji će informisati Savet o svim aspektima sprovođenja Strategije i Akcionog plana i koordinirati radom Stručnog tima, čiji članovi će mu dostavljati informacije i podatake u vezi sa visokotehnološkim kriminalom radi efikasnije realizacije ciljeva Strategije
- Nacionalni koordinator i Stručni tim da se sastaju tromesečno, a prema potrebi i češće, i da će pripremati šestomesečne izveštaje sa ocenom uspešnosti primene Strategije i dostavljati ih Savetu, a Savet Vladi;
- biti urađene dve evaluacije: jedna na kraju druge godine sprovođenja i jedna krajem 2023
- Nacionalni koordinator sa Stručnim timom pripremiti konačni izveštaj sa ocenom uspešnosti primene Strategije i dostaviti ga Vladi najkasnije do početka 2024.
Javnosti nije poznato da li je:
- Savet obrazovan
- Stručni tim formiran
- Nacionalni koordinator imenovan
- vršena evaluacija
- sačinjen konačan izveštaj
Strategija u okviru strategije
Kako se u Strategiji navodi: „Republika Srbija je u obavezi da donese i sprovodi strategiju i akcioni plan za efektivno rešavanje visokotehnološkog kriminala u skladu sa strateškim i operativnim pristupom Evropskoj uniji (EU) u pogledu visokotehnološkog kriminala“, a obaveza „prevashodno proizilazi iz Pregovaračkih merila za Poglavlje 24 – Pravda, sloboda, bezbednost“.
Akcioni plan za Poglavlje 24 iz 2016, u okviru preporukе 9, sadrži tri potpreporuke, s osam definisanih aktivnosti, koje Republika Srbija treba da ispuni u okviru pristupnog procesa EU:
9.1: Obezbediti dalju specijalizovanu obuku i jačanje kapaciteta organa za sprovođenje zakona nadležnih za borbu protiv visokotehnološkog kriminala;
9.2: Uskladiti zakonodavstvo Republike Srbije sa Direktivom 2013/40 i drugim pravnim tekovinama i standardima EU u oblasti borbe protiv visokotehnološkog kriminala;
9.3: Ojačati saradnju između državnih organa i institucija civilnog društva u borbi protiv visokotehnološkog kriminala.
Nakon otvaranja Poglavlja 24 Srbija je dobila prelazno merilo, koje ima za cilj izradu Strategije za borbu protiv visokotehnološkog kriminala i koje glasi:
„Srbija priprema, donosi i sprovodi strategiju i akcioni plan za efektivnu borbu protiv visokotehnološkog kriminala u skladu sa strateškim i operativnim pristupom EU u pogledu visokotehnološkog kriminala. Srbija ojačava svoje operativne kapacitete (u pogledu osoblja i opreme u Jedinici za visokotehnološki kriminal) kako bi rešila problem visokotehnološkog kriminala i usklađuje svoje zakonodavstvo sa relevantnim pravnim tekovinama EU, uključujući u pogledu seksualnog zlostavljanja dece na internetu, obezbeđuje specijalizovane obuke i podiže nivo svesti javnosti i među državnim službenicima po pitanju visokotehnološkog kriminala”
U Revidiranom akcionom planu iz 2020. određeno је devet aktivnosti, usmernih ka ovom prelaznom merilu, opredeljeni su organi/institucije odgovorni za realizovanje tih aktivnosti, rokovi, sredstva i indikatori rezultata.
Među aktivnostima određenim u Revidiranom akcionom planu su sprovođenje Strategije i akcionog plana i izveštavanje o tome, kao i usaglašavanje zakona i podzakonskih akata sa Konvencijom Saveta Evrope o VTK (s pratećim protokolima) i relevantnim pravnim tekovinama EU
S tim u vezi, u samoj Strategiji stoji: „od procesa evropskih integracija se očekuje povećanje ekspeditivnosti rada u predmetima visokotehnološkog kriminala, u smislu bržeg protoka informacija potrebnih za otkrivanje i gonjenje učinilaca krivičnih dela, te bržeg odgovaranja po međusobnim zahtevima za pružanje međunarodne pravne pomoći“, što će se ostvariti „kroz jačanje kapaciteta državnih organa Republike Srbije, a naročito Posebnog tužilaštva za borbu protiv visokotehnološkog kriminala“.
Iščekujući konačni izveštaj sa ocenom uspešnosti primene Strategije za period 2019-2023, postavlja se i pitanje: da li je vreme za novu Strategiju?