Državljan D
NGO, Slovenia, EDRi member
PODACI O OPŠTINSKOM CCTV SISTEMU SU PODACI OD JAVNOG ZNAČAJA
Preduzeće za video nadzor u vlasništvu opštine tužilo je slovenački organ za zaštitu podataka o ličnosti kako bi se blokiralo objavljivanje podataka o opštinskom sistemu video nadzora. No, odluka Upravnog suda jasno je stavila do znanja da je dostupnost podataka o CCTV sistemu u interesu javnosti, ne samo iz razloga što je sistem plaćen iz javnih sredstava, već i zato što građani imaju pravo da znaju na kojim mestima i na koji način ih opština nadgleda.
Tokom postupka opštinsko preduzeće je koristilo nekoliko argumenata u nameri da spreči objavljivanje podataka prema domaćem zakonu o slobodnom pristupu informacijama. Najpre su pokušali da prebace odgovornost na opštinu, koja je prethodno označila preduzeće kao relevantnog aktera. Potom je preduzeće iznelo tvrdnju da je skup podataka prevelik za obradu u cilju obelodanjivanja. Ostali neefikasni argumenti koji su korišćeni bili su: a) objavljivanje podataka će imati negativne posledice po prevenciju kriminala, i b) ovi podaci nisu u javnom interesu.
KOJA JE FUNKCIJA OPŠTINSKOG CCTV SISTEMA U SLOVENIJI?
Državljan D je pokrenuo projekat „Panoptikon“ kako bi se procenila i dovela u pitanje funkcionalnost opštinskih CCTV sistema širom Slovenije. Slanjem FOIA zahteva opštinama, prikupili su u svojoj bazi podatke iz preko 20 najvećih opština u Sloveniji. Većina opština je bila spremna da dostavi podatke.
Neke od njih su i sami objavljivali podatke, citirajući Opštu uredbu o zaštiti podataka (GDPR) i procenu uticaja na zaštitu podataka. Podaci pokazuju da je većina opština koristila kamere za kontrolu saobraćaja, zaštitu opštinske imovine i javnih površina (železničke/autobuske stanice, trgovi, parkovi).
Podaci o ljubljanskom CCTV sistemu otkrili su da se slovenačka prestonica može pohvaliti znatno većim brojem CCTV kamera u odnosu na ostalih devet najvećih opština (536 kamera u Ljubljani, a ukupno 384 kamere u ostalim opštinama).
Međutim, postavlja se pitanje koliko su ovi CCTV sistemi efikasni? Većina posmatranih opštinskih kamera u Ljubljani su niskobudžetne Dahua CCTV kamere. Iako opština ne objavljuje nikakvu statistiku u vezi sa tim, uspeli smo da pronađemo nekoliko izveštaja o krivičnim delima u kojima se navodi da kamere nisu eksplicitno bile od pomoći policiji u prevenciji kriminala.
Na primer, centralna pijaca u Ljubljani trenutno ima 40 kamera koje su postavljene u oktobru 2022. da bi „sprečile kriminal“. Na pitanje o statistici kriminala, iz opštine su odgovorili da ne vode takvu evidenciju, ali na osnovu pojedinačnih krivičnih prijava, proslava Nove godine 2023. bila je najgora u pogledu broja počinjenih krivičnih dela u poslednjih pet godina. Kamere u tom pogledu nisu bile nimalo korisne.
Drugi slučaj gde je CCTV dokazao svoju neefikasnost je višemesečna krađa bakarnih elemenata u spoljnoj rasveti u Tivoliju, najvećem ljubljanskom parku. Iako su kamere u različitim prilikama snimile počinioca, policija je objavila da su snimci beskorisni jer je kvalitet snimaka bio veoma loš.
To bi značilo da jedino za šta je opštinski CCTV sistem dobar na ovim javnim površinama jeste špijuniranje nedužnih građana koji šetaju parkom ili pijacom usred bela dana, bez zločinačke namere.
PROMENA STATUS-QUO NAČINA NA KOJI SE CCTV SISTEMI KORISTE
Transparentnost podataka o opštinskim CCTV sistemima je samo prvi korak u pokretanju debate i promeni procesa donošenja odluka o nabavci i upotrebi ovih tehnologija.
Slučaj Državljana D jasno pokazuje da projekti mapiranja od strane nezavisnih aktera nisu efikasno rešenje, ali predstavljaju inicijalni korak u otvaranju ovog pitanja. Argumenti u sudskom sporu protiv preduzeća poslužiće kao efikasno sredstvo u suprotstavljanju u slučaju budućih odbijajanja FOIA zahteva od strane drugih opština u Sloveniji, a možda i širom EU.
Još jedno pitanje koje treba razmotriti u okviru debate o upotrebi ove tehnologije je pristup podacima koji bi pokazali da li su ove kamere efikasne ili ne. Državljan D je već uputio novi FOIA zahtev opštini, tražeći prijave krivičnih dela do kojih se došlo na osnovu podataka iz CCTV sistema. Dalje će se pozvati opštine da daju jasne brojke koje bi potvrdile tezu o efikasnosti sistema video nadzora u prevenciji/suzbijanju kriminala, urbanističkom planiranju i drugim funkcijama CCTV.
Nužno je da postoji informisana debata o ovoj temi, a to ne može da se učini ako je većina opštinskih obrazloženja umotana u glassine, a netransparentne odluke donosi preduzeće u vlasništvu opštine koje se zapravo trudi da se ponaša kao privatni akter.
Postavlja se i pitanje uloge informisanih građana. Opštinske CCTV kamere u Ljubljani su u pojedinim slučajevima postavljene bez jasnih oznaka, što je kršenje zakona. Državljan D je prijavio nekoliko slučajeva nacionalnom organu za zaštitu podataka o ličnosti, koji trenutno pokreće inspekcijski nadzor tim povodom. Istovremeno, većina ljudi jednostavno ne brine o javnom nadzoru, jer je sistem relativno neproziran i izostaje javna rasprava. Zanimljivo je da je Državljan D prvi koji je mapirao opštinske CCTV kamere putem FOIA zahteva – u prošlosti su se novinari i drugi akteri uglavnom oslanjali na zvanične izjave i nezvanične brojeve kada su pisali o ovoj temi.
Konačno – nakon što se objavi izveštaj o podacima i efektima, potrebno je da se povede iskrena diskusija i pokrene jasan proces donošenja odluka koji će dati odgovor na pitanje: da li je opštinski CCTV sistem u službi dobrog ili svi samo plaćamo mesto u prvom redu u teatru bezbednosti?
ŠTA JE SLEDEĆI KORAK?
Krajnji cilj Državljana D je da se unapredi upravljanje podacima i šema CCTV kamera predlaganjem novih zakonskih okvira koji regulišu ovu temu.
Nakon završetka faze mapiranja CCTV kamera, cilj je da se istraga proširi fokusiranjem na upravljanje podacima iz CCTV sistema, upućivanjem novih zahteva koji se odnose na podatke o ličnosti. Dalje će se istraživati kvalitet snimaka iz CCTV sistema i način na koji grad upravlja ovim podacima. Takođe, namera je da se predloži lokalni propis koji bi obavezao menadžera opštinskog CCTV sistema da građanima obezbedi ažurnu mapu svake aktivne opštinske kamere.
Na kraju, Državljan D se nada da će ove aktivnosti pomoći u razvoju novog društvenog sporazuma u vezi sa opštinskim CCTV kamerama i njihovom implementacijom, prevazilažeći sadašnji status quo koji je prožet neprozirnom implementacijom, nejasnim beneficijama i javnim novcem.
Doprinos: Domen Savič, izvršni direktor, EDRi član, Državljan D/Citizen D
Izvor: EDRi >>